Hluhluwe - St. Lucia - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Paulien Haagsma - WaarBenJij.nu Hluhluwe - St. Lucia - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Paulien Haagsma - WaarBenJij.nu

Hluhluwe - St. Lucia

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien

23 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

We zijn net aangekomen in St. Lucia aan de Indische Oceaan. Afgelopen 2 dagen hebben we verbleven in Mpila Tented Camp in Hluhluwe Imfolozi.
Omdat er in dit kamp geen restaurant of iets dergelijks is, hebben we hier zelf moeten koken. Zoals ik al eerder vertelde hebben we onze boodschappen al gedaan. Beide avonden hebben we gebruik gemaakt van de braai. Om ervoor te zorgen dat we voor het donker zouden eten, starten we de braai om 17.00 uur op, na een half uurtje kan het vlees er dan op en om zes uur is het dan klaar en dat is maar goed ook, want het wordt hier pikdonker.
Overal wordt hier gewaarschuwd om goed je eten in de gaten te houden, enerzijds vanwege de apen die hier lopen en echt ontzettend brutaal zijn, anderzijds voor ander gelukszoekers. Zo hebben we zelfs een hyena aan de braai gehad. Nou daar wordt je niet echt vrolijk van, die zien er van dichtbij echt groot en agressief uit. Gelukkig waren we toen al klaar en zaten Gerard en ik op de veranda.
We verblijven hier in 3 tenten, de jongens bij elkaar, Maud en ik samen en Gerard apart. Elke tent heeft zijn eigen veranda met een apart hokje waar de keuken in zit. De keuken is goed afgesloten met een aap-proof slot. Ook zijn de afvalbakken zo goed afgesloten dat de apen er niet bij kunnen.
Dus toen de hyena langs kwam, stonden we gelukkig niet meer bij de braai en konden we hem vanaf de veranda goed zien. Dat maakte wel dat we nog alerter werden op het moment dat Gerard en de jongens rond bedtijd naar hun eigen tent liepen. Gelukkig hebben we goede zaklaantaarns bij ons, dat is hier geen overbodige luxe.
Gisterochtend zijn we rond een uur of 10 vertrokken om een aantal uur door het park te rijden op zoek naar wilde dieren. Ons belangrijkste doel was het spotten van neushoorns, deze hadden we al een aantal keer gezien, maar nog niet op foto vastgelegd. De ene keer omdat hij te ver weg was, de andere keer omdat we in volle vaart naar de leeuwen reden in Timbavati en geen tijd hadden om te stoppen voor een foto.
Nadat we al een hele tijd hadden gereden en al heel veel neushoornpoep hadden gezien, doken er eindelijk 2 neushoorn op in een open veld rondom wat struikgewas. Dus ook deze liggen nu vast op de gevoelige plaat. Omdat het gisteren een niet al te beste dag was wat betreft het weer, zijn we na het spotten van de neushoorns maar weer terug gegaan naar de tenten. Het regende flink en de wegen zijn hier niet zoals bij ons, zeker niet in de wildparken. De stroompjes liepen over straat en omdat we niet wisten hoe erg het nog zou worden zijn we maar terug gegaan.
Vanochtend toen ik wakker werd zo rond zeven uur, was het heel erg mistig, de handdoeken in de badkamer waren vochtig, de vloer was nat. De badkamer die aan de tent grenst, heeft namelijk alleen muren opgetrokken uit bamboe, maar geen echt dak, wel een tentdoek, maar tussen de muur en tentdoek kijk je gewoon naar buiten, vandaar dat alles vochtig was.
Na een uur begon de mist al aardig op te trekken en toen we uiteindelijk om half 10 vertrokken was alles weg en steeg het kwik al snel naar een graad of 24. Dus weer een prima dag voor de boeg.
Na een rit van ca 75 kilometer zijn we in St. Lucia aangekomen in Lidiko Lodge, een prachtige Lodge helemaal in tropische stijl. St. Lucia ligt direct aan de Indische Oceaan en dat merk je aan de vegetatie. Het is hier veel tropischer en groener dan in de binnenlanden.
Dit gebied is o.a. bekend om zijn nijlpaarden. St Lucia ligt eigenlijk midden tussen een lagune, dat betekent dat de nijlpaarden hier ’s avonds over de straat kunnen lopen. Dus dat is wel oppassen geblazen, maar de beesten hier zijn wel mensen gewend.
Als het goed is maken we morgen een walvis-tour. De afgelopen dagen is de trip afgeblazen in verband met een te ruwe zee, maar omdat ze natuurlijk aardig wat inkomsten verliezen gaan we waarschijnlijk morgen vanaf een andere, rustiger plek vertrekken. We gaan het zien en wachten het af. De pilletjes tegen zeeziekte liggen alvast klaar ;-)

• 23 Juli 2015 - 21:57

Wilma En Alex:

Jeetje, we lezen al jullie verslagen nu. We zijn eergisteren weer thuis gekomen en hebben nu even rustig de tijd om jullie ervaringen te lezen. Wat een prachtige reis maken jullie en wat maken jullie veel mee. Dit is een reis die je van je lang zal je leven niet meer zult vergeten lijkt me.