Shindzala - Timbavati Game Reserve - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Paulien Haagsma - WaarBenJij.nu Shindzala - Timbavati Game Reserve - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Paulien Haagsma - WaarBenJij.nu

Shindzala - Timbavati Game Reserve

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien

18 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Niels, Maud en ik slapen samen in één tent, en Gerard en Bart in de andere. Eigenlijk omdat het ons was aangeraden om de volwassenen te verdelen, mocht er 's nachts veel lawaai van dieren zijn of dieren rondlopen in het tentenpark dat wij het hoofd koel zouden houden en dit de kids niet bang zouden hoeven zijn ;-)

Ik heb vannacht niet al te best geslapen dus ik heb wel wat beesten gehoord, maar niet heel erg dichtbij. Ook Maud heeft niet heel goed geslapen en Bart is wakker geweest van Gerard zijn nachtelijk geluiden ;-)

Dus opstaan vanochtend om 5.30 uur viel daarom ook wel mee, want wakker was ik toch al. Wij waren door de andere gasten al gewaarschuwd ons goed aan te kleden, want een Game Drive 's ochtends is nog kouder als 's avonds. Aldus geschiede, ik had zo'n 5 lagen kleding over elkaar heen en vervolgens in de jeep nog extra dekens en toen was het te doen.
Andre, onze gids, droeg slecht shorts (korte pijpen) een polo en een extra fleecejack. Hij is dan ook wat gewend denk ik!
Wederom zagen we het eerste half uur helemaal niets, todat Andre werd opgeroepen dat er een kudde buffelo's was gesignaleerd, en even later kwam het bericht dat er een troep leeuwen achteraan liep in een jacht op één van de buffelo's. Dat wetende gooide andre het stuur weer om, gas op de plank en rijden maar. Toen we in de buurt kwamen, stak er een mannetjes leeuw de weg over, daar zijn w achter aan gereden. Hij liep zo ontzettend rustig, dat hij niet in de gaten had dat er verderop een buffelo kalf was gepakt. Op het moment dat hij de schreef hoorde van het kalf zette hij het op een lopen en wij er achter aan.
Een groep vrouwtjes leeuwen (12 stuks) had net een jong gepakt, maar zodra de mannetjes leeuw eraan kwam, gingen ze allemaal opzij. en mannetjes leeuw is zoveel sterker dat de vrouwtjes het nooit van hem winnen. Dus waar de vrouwtjes het werk hebben gedaan, ging het mannetje er vandoor met de buit. Uiteraard hebben we dit hele schouwspel van dichtbij kunnen vastleggen. Dat was heel indrukwekkend
en bijzonder. Onze gids vertelde dat de meeste toeristen geen leeuwen zien, leeuwen zijn moeilijk te spotten en zijn er in minder grote aantallen dan bv de impala's.
Dau met het zien van 2 katachtigen (cheeta en leeuw) mogen wij echt van geluk speken dat maakt lang niet iedereen mee.

En dan heb ik nog niet eens verteld dat we onderweg naar de leeuwen nog 2 neushoorns in galop zagen rennen, maar dit is dan toch minder spectaculair dan de leeuwen, dus hier zijn we niet gestopt.

Ook heeft onze gids onderweg ons nog luipaard voetstappen laten zien, maar de luipaard zelf hebben we (nog) niet gezien. Ook de luipaard is heel moeilijk te spotten, wie weet wat we vanavond nog gaan zien. Maar ons doel is al bereikt, 4 van de 5 Big Five hebben we gezien, waarvan de leeuwen echt heel bijzonder waren.

Nadat we een tijd bij de leeuw hebben staan kijken, zijn we gaan zoeken naar de kudde buffelo's. Na af en toe de motor van de jeep te hebben uitgezet en goed te luisteren wist Andre de plek te bepalen waar de buffelo's zich bevonden. Het was wel een kudde van ruim 100 dieren. Ook dat is erg mooi om te zien.

Bij terugkomst in het kamp hebben we heerlijk ontbeten. Nu hebben we een paar uur de tijd om lekker te relaxen, wat bij te slapen en ons op te maken voor de Game Drive van vanmiddag.
Dan gaan we terug naar de plek van de leeuw en de buffalo, waarschijnlijk zullen er dan andere dieren te zien zijn, bv de hyena's.
We wachten af.

• 18 Juli 2015 - 12:15

P.Peters:

Jullie reis is zo ervaar ik dat zeer indrukwekkend

• 18 Juli 2015 - 12:35

Ferda:

Geweldig dat jullie zoveel wild zien. Prachtige foto's!!!Hoe vinden de kinderen dit? Nu misschien bijna normaal maar later een geweldige herinnering. Bart weet nu misschien al wat beter wat hij later wil worden? Een tweede Freek Vonk!?
    Liefs , mama

• 18 Juli 2015 - 13:34

Miriam:

Zo hé ... dat is werkelijk geweldig! Laat dit goed bezinken, dit is heel bijzonder. Veel plezier vanmiddag met de gamedrive en hopelijk nog meer moois.

• 18 Juli 2015 - 19:14

Maureen:

wauw! Wat een avonturen Paulien! Mijn hart breekt dan wel een beetje voor dat kalf maar that's life. (en ik een watje ;-))
    Geniet van ieder moment!!