Van Kololo naar Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Paulien Haagsma - WaarBenJij.nu Van Kololo naar Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Paulien Haagsma - WaarBenJij.nu

Van Kololo naar Tzaneen

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg Paulien

14 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Na 2 nachten Kololo vertrokken naar Tzaneen. Eerst weer 30 kilometer off road terug naar de normale weg en om vervolgens via Vaalwater richting de snelweg N1 naar Polokwane te rijden.
De wegen in Zuid-Afrika vallen ons erg mee, ze zijn zeer goed te berijden en de mensen rijden hier hel fatsoenlijk. Waar je wel voor op moet passen zijn de dieren langs de kant van de weg. Geregeld zien we wrattenzwijntjes, koeien of bavianen die onverwachts zomaar de weg over kunnen steken. Zodra we in bewoonde gebieden komen, staan er ook ontzettend veel mensen langs de kant van de weg. Zij verkopen hun handeltje of lopen van of naar hun huis of werk, ze pakken de busjes die hier tussen de verschillende dorpjes af en aan rijden om de mensen die geen auto hebben te verplaatsen. De mensen die met de bus mee willen, geven met handgebaren aan waar ze naar toe moeten, zo kan de chauffeur zien of hij moet stoppen of niet. De verschillende handgebaren staan voor de verschillende bestemmingen. Erg handig, maar voor ons niet te begrijpen.
Zelfs op de tweebaanswegen waar we soms 100 soms 120 kilometer mogen rijden, lopen de mensen nog gewoon langs de weg. Heel bijzonder om te zien. Op deze wegen kan het zomaar zijn dat iemand opeens moet afslaan, een zandpad op, dus het is zeker in de bevolkte gebieden wel oppassen geblazen. Maar we hebben nog geen ongelukken zien gebeuren gelukkig.
Ook is hier in elk respectabel dorp of stadje wel een pompstation of supermarkt (Spar) te vinden, dus we doen geregeld onderweg boodschappen. Waar je ook bent, overal vind je cola, fanta en oreo koekjes, dus ook hier komen wij wel aan onze trekken.
Op de weg naar Tzaneen kwamen wij langs Polokwane, een grote plaats ten noorden van Johannesburg. Langs de snelweg zie je hier een voetbalstadion liggen die tijdens het Wk in 2010 is gebruikt. Een enorm kolossaal stadion waarvan wij vermoeden dat er nu niets meer mee gebeurt. Wat een verspilling van geld, zeker als je de armoedige omstandigheden ziet waarin veel mensen hier leven.
Langs de kant van de weg rondom Polkwane was erg veel bedrijvigheid. De huizen waar de mensen wonen staan hier op nog geen 100 meter van de weg, ook deze huizen zijn zeer eenvoudig. Toch heb ik wel de indruk dat de mensen gelukkig zijn en zich schikken in hun lot, ze hebben ook niet veel keus. Geregeld zien we wel kleuterscholen, lagere scholen en ook high schools, dus onderwijs is er ook in deze armere gebieden gelukkig wel.
Het laatste stuk naar Tzaneen gaat door een heuvelachtig gebied, na de vele dorre vlaktes, is dit gebied juist heel groen. Er zijn hier ontzettend veel mandarijnen- en bananenplantages en enorm veel bosbouw. Vele groene dennenbossen, die bij toerbeurt weer worden gekapt en aangeplant. Dit gebied is duidelijk iets ontwikkelder, de omgeving doet denken aan de Oostenrijkse of Zweedse bossen, raar om je te beseffen dat je in Zuid-Afrika rijdt.
De lodge waar we verblijven, ligt net iets buiten Tzaneen tussen de plantages en ademt een beetje een tropische sfeer.